عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های متابولیک در گاو شیری

عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های متابولیک در گاو شیری

 

دکتر زهرا خزایی،دامپزشک، نماینده علمی شرکت رویان دارو A.khazaee@rooyandarou.com

دکتر طاهر پازوکی پلاشت، دامپزشک، بورد تخصصی مامایی و بیماریهای تولید مثل دام، نماینده علمی شرکت رویان  دارو T.pazooki@rooyandarou.com

 

بیشترین مراقبت دامپزشکی برای گاوهای بیمار در سه هفته اول بعد از زایمان مورد نیاز است .گاوهایی که یک بیماری را در حوالی زمان زایمان نشان می دهند تمایل به ابتلا به سایر بیماری ها را نیز دارند. اگر ما بتوانیم از یک بیماری نظیر تب شیر جلوگیری کنیم بطور خودکار خطر کتوز و ورم پستان در گله را نیز کاهش داده ایم.

اگر بتوانیم بطور موفقیت آمیزی با تمرکزبه سه نکته زیر گاو را برای استرس زایمان و شروع شیرواری آماده کنیم می توانیم از نود درصد مشکلات گاوهای بیمار جلوگیری کنیم.

پیشگیری :

 

1-آماده کردن شکمبه به نحوی که بتوان دام رابا غذاهای پر انرژی برای تامین نیاز های انرژی در دوره شیرواری تغذیه کرد.

  • تحریک رشد سویه های باکتری های خوب در شکمبه
  • تحریک رشد دیواره شکمبه برای جذب حداکثری مواد مغذی

چگونه این کار را انجام دهیم ؟

  • اضافه کردن غلات به جیره گاو به مدت حداقل سه هفته قبل از زایمان، بخصوص در تلیسه ها که نیاز دارند برای 5 هفته از این جیره مصرف کنند. درصد پروتئین جیره دوره انتقال باید 16% باشد.

الف – گله های دارای جیره T.M.R ،با جیره ای با انرژی0.71 تا 0.73 McalNEl /Ib   به مدت سه هفته و در تلیسه ها حداقل پنج هفته تغذیه شوند.

ب – در گله هایی که با علوفه و کنسانتره جدا تغذیه می شوند دانه های غلات را 4 هفته قبل از زایمان اضافه کرده و این مقدار را به آرامی طی مدت دو هفته افزایش دهید به نحوی که در دو هفته آخر قبل از زایمان گاوها 0.75 الی 1 درصد وزن خود را کنسانتره مصرف کنند

گر عمده علوفه را سیلوی ذرت تشکیل دهد این مقدار می تواند کاهش یابد. علوفه را قبل از کنسانتره در اختیار دام قرار دهید.

  • مصرف جیره را با خشک کردن گاوها با نمره بدنی 3.5 به حداکثر برسانید .گاو با نمره بدنی بالای 3.75 بسیار چاق است .کاهش مصرف غذا در هنگام زایمان منجر به کبد چرب و کتوز می گردد.

نتیجه نهایی : کتوز کمتر ،جابجایی شیردان کمتر، اسیدوز شکمبه کمتر ، لنگش کمتر در نتیجه کاهش لامینایتیس در اوایل شیرواری

2- جلوگیری از کاهش شدید غلظت کلسیم خون در هنگام زایمان

از آنحایی که مقدار زیادی کلسیم وارد آغوز و شیر می گردد غلظت کلسیم خون گاو می تواند بسیار کاهش یابد. مواردی با شدت کمتر منجر به کاهش مصرف جیره و ضعف عضلانی می گردد که به نوبه خود باعث جفت ماندگی ، جا به جایی شیردان و ورم پستان محیطی می گردد ( بویژه به دلیل اینکه اسفنکترسرپستانک بعد از شیر دوشی به خوبی بسته نمی شود. )

چگون این کار را انجام دهیم ؟

  • کنترل تعادل کاتیونی–آنیونی: تب شیر معمولاٌ ناشی از پتاسیم بالا در جیره می باشد ( و در بعضی موارد سدیم بالا در مناطقی از امریکای شمالی که آبیاری زیادی انجام می شود ).می توان اثرات پتاسیم را تا حدودی با افزودن نمک های آنیونی نظیر کلرید کلسیم ، کلریدآمونیوم و یا سولفات منیزیوم به جیره خنثی کرد.
  • منیزیوم کافی را تامین کنید- کمبود منیزیوم مانع از عملکرد سریع هورمون هایی می شود که جلوی کاهش کلسیم خون را می گیرند. من سطوح منیزیومی بالاتری را نسبت به توصیه های فعلی NRC توصیه می کنم.

پروفایل معدنی خوب برای  جیره گاوهای دوره انتقال ( سه الی چهار هفته قبل از زایمان )

  • کلسیم : %1 الی 1.2%
  • فسفر : 0.4 % الی 0.5 %
  • منیزیوم : 0.4%
  • سدیم : تا آنجایی که ممکن است نزدیک به 0.1 %
  • پتاسیم : تا آنجایی که ممکن است نزدیک به 0.7% ( بیشتر جیره های غذایی در صورتی که پتاسیم را به 1.5% تا 1.8% کاهش دهید کارآیی خواهند داشت)
  • سولفور : 0.3% الی 0.4%
  • کلراید : به اندازه ای که بتواند PH ادرار را برای گاوهای هلشتاین بین 6 الی 6.8 و برای گاوهای جرسی بین 5.8 الی 6.5 نگهداری کند.

فلسفه فعلی من این است که جیره را با استفاده از علوفه های در دسترس با کمترین میزان پتاسیم که هنوزبه طور معقول قابلیت هضم خوبی دارند فرموله کرد.سیلوی ذرت عالی است .تفاله چغندر بدون ملاس ،غلات تقطیر شده ، جو تخمیر شده برای آب جو و گلوتن ذرت می توانند مورد استفاده قرار گیرند.اولین چین علوفه یونجه عموماً نسبت به چین های بعدی رشد کرده در شرایط خشکی حاوی پتاسیم بالاتری هستند. به میزان پتاسیم تایید شده بر اساس آزمایش مادون قرمز اعتماد نکنید !

درمرحله بعد من سولفات منیزیوم یا کلرید منیزیوم را به جیره اضافه می کنم تا درصد منیزیوم جیره را به 0.4% برسانم سپس در صورت لزوم دی کلسیم فسفات را برای رساندن فسفر به 0.45% و کلرید کلسیم را برای رساندن کلرید به 0.55% اضافه می کنم .کربنات کلسیم را برای رساندن کلسیم به 1% اضافه کنید. در بعضی موارد مقدار کمی پروپیونات کلسیم (113 گرم در روز)را برای کمک به افزایش کلسیم در جیره می توان استفاده کرد که هم زمان باعث تامین پروپیونات می گردد گه گاو آنرا به گلوکز تبدیل می کند.

(مشکل = هزینه )

این جایی است که من کار خود را آغاز می کنم. اگر PHادرار به اندازه کافی پایین نباشد من مقدار بیشتری کلرید کلسیم به جیره اضافه می کنم. برای انجام این کار حداقل ممکن را اضافه کنید ،زیرا از آنجایی که نمک های آنیونی بطور کلی خوش خوراک نیستند خطر زیادی دارد که مصرف غذا را کاهش دهد.

آینده – ممکن است اسید هیدروکلریک به عنوان یک منبع ارزان و خوش خوراک از آنیون ها برای جلوگیری از تب شیر در دسترس باشد که در آن زمان من آن را به جای کلرید کلسیم استفاده می کنم . احتمالاً برای رساندن سطح کلسیم به یک درصد مقداری کربنات کلسیم به جیره اضافه می شود.اگرچه بخشی از کلسیم می تواند از پروپیونات کلسیم تامین گردد.

الف – کلسیم خون را به مدت 6 الی 10 ساعت در زمانی که گاو بیشترین نیاز را به آن دارد افزایش دهید.

ب – مایعات نسبت به ژل ها و یا خمیرها موثرتر هستند ولی اگر بطور صحیح به حیوان خورانده نشوند خطر بیشتری برای ایجاد پنومونی استنشاقی را دارند.

نتیجه نهایی : تب شیر کمتر ، حفظ ماده خشک دریافتی DMI  ، جفت ماندگی کمتر ، جابجایی شیردان کمتر ، ورم پستان محیطی کمتر

مکمل برپایه کلرید کلسیم مکمل بر پایه پروپیونات کلسیم
مزایا ارزانتر

حجم کمتر برای خوراندن

قابلیت جذب سریع

خاصیت محرکی کمتر

قابلیت  جذب سریع

تامین انرژی و کلسیم

معایب سوزاننده نیاز به خوراندن حجم بالاتر

کمی گرانتر

جدول1.مقایسه مکمل های کلسیمی خوراکی

 

3 – حفظ یک سیستم ایمنی قوی:

در هنگام زایمان گلبولهای سفید همه گاوها توانایی کمتری برای مقابله با عفونت ها را دارند که حساسیت آنها را به ورم پستان و عفونت های رحمی افزایش می دهد.به نظر می رسد سرکوب سیستم ایمنی به دلیل تغییرات هورمونی در هتگام زایمان است اگرچه تغذیه بهتر در این زمان می تواند ایمنی را تقویت کند.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

  • جلوگیری از تب شیر

تب شیر باعث آزادسازی مقادیر زیادی کورتیزول می گردد که سلولهای ایمنی را غیرفعال می کند.

  • سلنیوم کافی تامین کنید.

الف.3/0 ppm محدوده قانونی در امریکاست.در بعضی شرایط این میزان کافی نیست.

ب.سلنیوم تزریقی می تواند یک راهکار باشد.

  • حیوانات بدون دسترسی به چراگاه را با ویتامینE تغذیه کنید.

الف – یک تحقیق به تازگی انجام شده نشان می دهد که 2000واحد ویتامین E  در روز برای 2 هفته قبل و بعد از زایمان مورد نیاز است که این مقدار بسیار بالاتر از توصیه NRC می باشد . ویتامین E گران است اما حتی اگر فقط یک مورد  از  ورم پستان در هر100 راس گاو را کاهش دهد ارزنده است.

ب –ویتامین E تزریقی نیز یک انتخاب دیگر است .پنج گرم ویتامین E را 30 روز قبل از زایمان بصورت عضلانی تزریق کرده و در هفته اول بعد از زایمان تکرار کنید.گاهی آبسه در محل تزریق ایجاد می شود.

  • از کمبود انرژی و پروتئین جلوگیری کنید.
  • مواد معدنی کمیاب را 20% الی 50% بالاتر از توصیه های NRC در نظر بگیریدتا کمبود ناشی از کاهش مصرف غذایی در هنگام زایمان را جبران کند.

الف – به نظر می رسد کمبود مس و روی مشکلی است که بیشتر در غرب میانه مشاهده می شود که اغلب به علت آهن زیاد موجود در جیره ومنابع آبی می باشد.

نتیجه نهایی : ورم پستان کمتر ، جفت ماندگی کمتر،( تسهیل حمله نوتروفیل ها به بافت های جنینی ) و عفونت های رحمی کمتر

برای جزئیات بیشتر در مورد فیزیولوژی بیماری های حول و حوش زایمان خوانندگان به مقاله (Goff and Horst (1997 ارجاع داده می شوند.

همانطور که در بالا دیده شد هیپوکلسمی می تواند عامل مهمی برای توسعه بسیاری از بیماری های ثانویه دیگر در گاو باشد. بخش زیر بر نظریه تعادل کاتیون–آنیون برای جلوگیری از تب شیر و اقدامات عملی برای پیشگیری از آن تمرکز دارد.

اثرات تغذیه بر روی متابولیسم اسید باز و تاثیرات بالینی آن بر خطر تب شیر در گاو شیری

از زمانی که استوارت تئوری اختلاف یونی را مطرح کرد درک ما از عواملی که pH خون را تعیین می کنند به طور گسترده ای افزایش یافته است .به سادگی ،اصل اساسی این نظریه بر این است که بار الکتریکی یک محلول خواه یک لیوان آب یا مایعات خارج سلولی باید همیشه خنثی باشد.وقتی که میزان کاتیونها در یک محلول از آنیونها پیشی می گیرد pHافزایش می یابد (به صورت مثبت) وقتی آنیون ها از کاتیون ها بیشتر باشند  PH کاهش می یابد. pHخون در نهایت به وسیله تعداد بارهای مثبت و منفی که از طریق غذا وارد خون می شوند تایید می شوند. عمده ترین کاتیون های موجود در غذاها و باری که آنها حمل می کنند شامل سدیم (+1 )،پتاسیم(+1) ،کلسیم (+2) و منیزیم (+2)می باشد.اصلی ترین آنیونها و بار الکتریکی آنها که در غذاها یافت می شوند شامل کلرید (-1)،سولفات (-2)و فسفات (-3) می باشد.اختلاف بین تعداد ذرات کاتیونی و آنیونی جذب شده از جیره pH  خون را تعیین می کند.اختلاف کاتیونی-آنیونی یک جیره معمولا با توجه به meq /kg از فقط سدیم ،پتاسیم ،کلراید و سولفات به شرح ذیل است :

( -DietryCation – Anion Difference DCAD = ( Na+ + K+ ) – ( Cl + S

این معادله مفید است هرچند باید به یاد داشت که کلسیم ، منیزیوم و فسفر جذب شده از جیره نیز روی pH  خون اثر می گذارند. هر یون باردار مثبت یا منفی که وارد خون می شود pH خون را تغییر می دهد .یک معادله کامل تر بر اساس متوسط کارآیی جذب  (ذکر شده در NRC و سایر منابع که در ابتدا در گاوهای شیری تعیین شد.) که قدرت نسبی را برای هر کاتیون یا آنیون غذایی مشخص می کند، پیشتر توسط آزمایشگاه ما پیشنهاد شده است.بنابر این :

(—DCAD = ( 0.38 Ca+++ 0.3 Mg++ + Na+ + K+ ) – ( Cl + 0.6 S + 0.5 P

جایی که جذب سدیم ، پتاسیم وکلر با صد در صد کارآیی در نظر گرفته می شود.با توجه به این معادله کلرید نسبت به معادل سولفات تغییرات بیشتری در pH  خون ایجاد می کند .در ماه های اخیر ما فعالیت اسیدی سازی نسبی نمک های آنیونی مختلف را با تغذیه آنها برای گاوهای خشک ارزیابی کردیم و توانایی انها را برای تغییر pH ادرار ( که منعکس کننده تغیییرات pH  خون است ) بررسی نمودیم . این اطلاعات مارا به این سمت هدایت کرد که DCAD یک جیره و فعالیت اسیدی کننده آن با معادله زیر بصورت دقیق تری توصیف می شود :

(—DCAD =  ( 0.15Ca+++ 0.15 Mg++ + Na+ + K+ ) – ( Cl + 0.2 S + 0.3 P

این معادله پیشنهاد می کند که عمده ترین عوامل تعیین کننده pH خون سدیم و پتاسیم و کلر هستند این معادله یک رویکرد منطقی تر را برای استفاده از DCAD در جلوگیری از تب شیر ارائه می دهد.

تب شیر

شروع شیرواری تقاضای ناگهانی و زیادی را برای کلسیم خون در گاو شیری ایجاد می کند.به منظور جلوگیری از کاهش کلسیم خون ،گاو باید کلسیم از دست رفته در شیر را با گرفتن کلسیم از استخوان یا افزایش جذب کارامد کلسیم از جیره غذایی جبران کند .بسیج کلسیم از استخوان بوسیله هورمون پاراتورمون تولید شده در غدد پاراتیروئید قرار گرفته در جلوی گردن تنظیم می شود.هر زمان که کاهش کلسیم رخ می دهد ،سطح پاراتورمون خون به طور چشمگیری افزایش می یابد .دومین هورمون 1.25 دی هیدروکسی ویتامین D برای تحریک روده ها مورد نیاز است تا به صورت موثری کلسیم غذا را جذب کند .این هورمون در پاسخ به افزایش پاراتورمون خون از طریق ویتامین D در کلیه ها ساخته می شود.به طور ساده ،تب شیر زمانی رخ می دهد که گاوها کلسیم کافی را از جیره و استخوان خود برداشت نمی کنند تا جایگزین کلسیم از دست رفته در شیر گردد. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که هورمون متابولیکی درگیر در متابولیسم کلسیم ( پاراتورمون ) در هنگام بالا بودن Ph خون بصورت ضعیفی روی کلیه و استخوان ها عمل می کنند (Goff 1991) .به خاطر اینکه پتاسیم علوفه بسیار زیاد می باشدpH خون گاوها اغلب بازی است. برای جلوگیری از تب شیر باید pH خون کاهش یابد .بهترین راه برای انجام این کار این است که محتوای پتاسیم ( و در برخی مناطق میزان سدیم ) جیره گاو قبل از زایمان را کاهش دهیم . حذف پتاسیم از جیره می تواند مشکل ایجاد کند . همه گیاهان برای رسیدن به حداکثر رشد باید به مقادیر معینی از پتاسیم دسترسی داشته باشند.با این حال یونجه ،سایر لگومینه ها و حداقل بعضی از سایر علوفه ها در صورت بالا بودن پتاسیم خاک، پتاسیم را در غلظت هایی که بسیار بالاتر از میزان مورد نیاز برای رشد بهینه گیاه می باشد در خود انباشت می کنند.لانیون (1980 ) گزارش کرد که غلظت پتاسیم در نمونه های یونجه تولید کنندگان پنسیلوانیا 3.1% در دامنه بین 1.4 الی 4.05 % می باشد. بسیاری از تولیدکنندگان مقادیر زیادی کود پتاسیم به یونجه می دهند تا مقاومت گیاه را در برابر مرگ زمستانی افزایش دهند.اگرچه بعید است هیچ گونه سودی با افزایش پتاسیم گیاه به بیش از 2.5% مشاهده شود. به نظر می رسد که شیوه های زراعتی رایج که کود دهی بیش از حد با پتاسیم را تشویق می کند منجر به مصرف بیش از اندازه پتاسیم توسط گیاهان می گردد که می تواند برای سلامت گاوهای شیری حول و حوش زایمان مضر باشد .چه شیوه ای می تواند به وسیله تولید کننده جایگزین شود به نحوی که بتوان علوفه ای با پتاسیم پایین برای گاوهای دوره انتقال بدست آورد؟

علوفه هایی با پتاسیم پایین

ذرت معمولا یک علوفه فصل گرم است .سیلوی ذرت معمولا بین 1/1 الی 1.5 درصد پتاسیم دارد مشکل بتوان علوفه دیگری با این درصد پایین از پتاسیم پیدا کرد.بعضی دیگر از علوفه های فصل گرم نظیر  switchgrass و  indiangrass نیز پتاسیم پایینی دارند ولی معمولا پروتئین و هضم پذیری پایینی هم دارند.

علوفه های فصل سرد نظیربلوگراس،ارکاردگراس و برم گراس نسبت به یونجه در آزمایش 20 سال پیش میزان پتاسیم کمتری داشتند. بعید به نظر می رسد که این گیاهان علفی درآن زمان کوددهی شده باشند.

افزایش چشمگیر تعداد گاوها در هر مزرعه با افزایش مقدار زمین در دسترس برای پخش کود همراه نبوده است.علفزارهایی که قبلا حاصلخیز نشده اند به طور گسترده ای برای دفن زباله های دامی مورد استفاده قرار گرفته اند.علوفه های فصل سرد سیستم ریشه ای فیبروزی دارند که آنها را برای استفاده از پتاسیم خاک بسیار کارآمد می کند.آنها در حقیقت با یونجه برای پتاسیم رقابت می کنند.به این دلیل است که در نهایت  یونجه زار پر از علف می شود.تحقیق در موسسه ماینر نشان می دهد که تیموتی پتاسیم را نسبت به سایر علوفه ها کمتر انباشته می کند و علوفه های چین دوم عموما حاوی پتاسیم کمتری نسبت به چین اول هستند.

لگومینه ها:

در گذشته یونجه وسایرلگومینه ها برای جیره گاوهای خشک کنار گذاشته می شدزیرا حاوی کلسیم بالایی بود.

اگرچه اکنون ما می دانیم که کلسیم جیره اثر بسیار کمی روی بازی کردن Phخون در شرایط عملی دارد بنابراین باعث القای تب شیر نمیشود.با محدود کردن استفاده از پتاسیم درخاک این امکان وجود دارد که یونجه ای با پتاسیم پایین نظیر سایر علوفه های کم پتاسیم کشت داد.اگرچه این کار در نهایت اجازه می دهد که علف های هرز بر یونجه زار غلبه کرده و مرگ زمستانه را افزایش دهند.یک راه برای عدم کوددهی یونجه زار با پتاسیم می تواند آخرین سال تولید و برداشت یونجه باشد که صرفا به گاوهای خشک اختصاص داده شود.اگرچه ممکن است درصورت بالابودن میزان پتاسیم خاک، تخلیه ذخایر پتاسیم سالها بطول بیانجامد.بعضی از سایر قوانین شامل موارد زیر است:

میزان پتاسیم در یونجه ای که در اوایل مرحله رویشی برداشت شده باشد در بالاترین میزان است.

یونجه کامل به گل نشسته برای گاو خشک مناسب تر است.

پتاسیم از خاک مرطوب راحت تر از خاک خشک آزادسازی می شود.

بیشتر سالها یونجه چین اول میزان پتاسیم بالاتری نسبت به چین های بعدی دارد.

کلید جلوگیری از تب شیر پیدا کردن منابع علوفه ای با پتاسیم پایین و مخلوط کردن آن با سیلوی ذرت است تا اساس جیره گاو خشک را تشکیل دهد.تلاش کنید تا کل جیره را با پتاسیم کمتر از 0.2 درصد فرموله کنید.

دسترسی به چراگاه را محدود کرده و نظارت کنید که آیا گاوها بستر را می خورند.بستر کاه جو دو سر بخصوص از نظر پتاسیم بسیار بالاست.

نمک های آنیونی:

اضافه کردن نمک های آنیونی به جیره گاو می تواند اثراتی که پتاسیم و سدیم جیره روی pH خون را دارند خنثی کند.منابع آنیونی که به طور معمول اضافه می شوند شامل کلرید کلسیم،کلریدآمونیوم،سولفات منیزیوم ،سولفات آمونیوم و سولفات کلسیم می باشد.همه نمک های آنیونی از آن جایی که طعم شوری شدیدی را در جیره ایجاد می کنند بسیار بد خوراک هستند.نمک های سولفاتی تا حدودی خوش خوراک تر از نمک های کلریدی هستند اما از آنجایی که آنها اسیدی کننده های خون ضعیفتری هستند استفاده از آنها خیلی توصیه نمیشود.این نمک ها اگر به طور دقیق استفاده نشوند خود موجب بی اشتهایی شده و عملا مشکلات گاو تازه زا را تشدید می کنند .بنابراین آنها باید به مقدار خیلی کم استفاده شوند.ph ادرار گاوهای خشک دوره close up می تواند به شما بگوید که آیا خون گاو pH بازی دارد یا شما مقدار بسیار زیادی نمک آنیونی به جیره اضافه کرده اید . در گله هایی که مشکلات تب شیر را تجربه می کنند pH ادرار گاوهای خشک close up بسیار بازی بوده وpH حدود 8 را دارا می باشند.برای کنترل موفقیت آمیز تب شیر میانگین pHادرار گاوهای هلشتاین باید بین 6 الی 6.5 باشد. در گاوهای جرسی میانگینpH ادرار گاوهایclose up  باید به حدود 5.8 الی 6.2 کاهش یابد تا تب شیر به صورت موثر کنترل شود.اگر  pHادرار بین 5 الی 5/5 باشد احتمالا مقدار خیلی زیادی نمک های آنیونی به جیره اضافه کرده ایم و گاوها از کاهش مصرف مواد غذایی رنج خواهند برد.

فرمول های گوناگونی برای بیان این مطلب که چقدر نمک انیونی باید به جیره اضافه کرد وجود دارد. اکثر جیره نویسان با استفاده از فرمول :(-DCAD = ( Na+ + K+ ) – ( Cl + S میزان DCAD را حدود 50-mEq/Kg  برای جلوگیری از تب شیر در نظر می گیرند. با استفاده از معادله فیزیولوزیک مرتبط تری DCAD باید بین 200 تا 300 mEq/Kg باشد.

(–DCAD = (0.15Ca+++ 0.15 Mg++ + Na+ + K+) – (Cl + 0.2 S + 0.3 P

اینها دستورالعمل های ساده ای هستند و براساس تنظیم پارامترهای معینی با میزان ثابت به نحوی که در ذیل شرح داده شده، می باشند. pHادرار گاوها معیار بهتری از مقدار مناسب DCAD جیره نسبت به هر فرمول دیگری است.بعضی از متغیرها در فرمول های بالا تا حدودی معین شده است .منیزیوم جیره باید حدود 0.4% تنظیم شود (بالاتر از میزان توصیه شده NRC ).ما دوست داریم از سولفات منیزیوم در جیره دوره close up استفاده کنیم تا منیزیوم رابه یک شکل براحتی قابل حل تهیه کنیم نه بخاطر اینکه یک منبع موثر آنیونی در پیشگیری از تب شیر می باشد.کلرید منیزیوم هرجا که در دسترس باشد یک روش خوب دیگر برای بالا بردن منیزیم جیره به 0.4 درصد می باشد و اثر اسیدی کننده قوی تری هم ایجاد می کند.جیره باید 35 تا 50 گرم فسفربصورت روزانه تامین کند، بنابراین فسفر جیره حدود 4/0% تعیین می شود. بیشتر از 80 گرم فسفر در روز سنتز کلیوی 25،1 دی هیدروکسی ویتامین D را مهار می کند که می تواند باعث القای تب شیر شود. سولفور جیره نباید بیشتر از 0.4% باشد بعضی تحقیقات سندرم مشابه پلی انسفالومالشیا ( غیر پاسخ دهنده به تیامین ) را زمانی که سولفور جیره بالای 0.4% بوده گزارش کرده اند.بعلاوه نتایج ما پیشنهاد می کند که اضافه کردن سولفات بیشتر یک انتخاب ضعیف است زیرا عامل اسیدی کننده نسبتاً غیر موثری محسوب می شود.

تقریباً همیشه می توان کلر جیره را با کمترین اثر روی میزان مصرف ماده خشک تا 0.5% افزایش داد.بیشتر جیره ها نیاز به نزدیک شدن به 0.6 درصد کلر را برای پیشگیری موثر از تب شیر دارند. داشتن جیره هایی با کلر بالای 0.8% با خطر بی اشتهایی در حیوانات در ارتباط است . تنظیم کردن کلسیم جیره تا حدودی مشکل است در مطالعات کنترل شده هیچ امتیازی در نگهداری کلسیم جیره در مقادیر پایین ( کمتر از 40 گرم در روز ) مشاهده نشد. شواهد حداقل دو آزمایش منتشر شده پیشنهاد کرد که غلظت های بالای کلسیم جیره ( بیشتر از 1.5% کلسیم ) هنگامی که با نمک های آنیونی همراه شده باشد مطلوب بوده و به پیشگیری از تب شیر کمک می کند. نتایج خوبی با تغذیه تا 180 گرم کلسیم در روز به دست امده است .اگرچه هنگامی که سنگ آهک مورد استفاده قرار می گیرد تا چنین سطوح بالایی از کلسیم در خون ایجاد شود ،اثر بازی کننده کربنات کلسیم اضافه شده می تواند یک فاکتور باشد.مهم تر از همه سنگ آهک حجمی از جیره را اشغال می کند که بهتر است به منبع انرژی اختصاص یابد.در حال حاضر ما کلسیم را تا 1.2% می رسانیم که نسبتاً به آسانی قابل دستیابی است، بخصوص اگر کلرید کلسیم به عنوان یکی از نمک های آنیونی استفاده شود.کار بیشتری مورد نیاز است تا در دسترس بودن منابع مختلف کلسیمی و  نقش کلسیم جیره در دوره حول و حوش زایمان انجام شود.نکته نهایی در بالانس کردن  DCAD گاوهای خشک تمرکز بر مواد معدنی است که در حقیقت در جیره متغیر هستند :Na و K  از علوفه ها می آیند و Cl که به جیره اضافه می کنیم تا اثر آن دو را خنثی کند. شاید مفید ترین معادله DCAD باید اینگونه باشد : DCAD = Na + K – Cl همانگونه که بوسیله جیره نویسان طیور سالها قبل شرح داده شد.

نمک های آنیونی معمولا 5 تا 9 دلار به هزینه جیره گاوهای close up اضافه می کنند. در حال حاضر ما استفاده از اسید هیدروکلریک را به عنوان یک منبع آنیونی برای گاو خشک بررسی می کنیم .ثابت شده است این ماده نسبت به نمک های آنیونی خوش خوراک تر است، زیرا بیشتر طعم اسیدی به جیره می دهد تا طعم نمکی و علاوه بر آن بسیار ارزان تر است .

نمک های آنیونی حول و حوش زایمان ممکن است تولید شیر و سلامتی را در شیرواری بعدی بهبود بخشند ، صرفاً به دلیل اینکه هیپوکلسمی کاهش پیدا می کند و دام ها مشکلات ثانویه بعد از تب شیر را ندارند .ارزیابی مشکلات اقتصادی هایپوکلسمی تحت بالینی مشکل است. محتمل به نظر می رسد که اگر تب شیر با از دست دادن تون ماهیچه ای ( نظیر اسفنکترسرپستانک ، شیردان ) و ایستایی شکمبه همراه باشد ، هیپوکلسمی تحت بالینی نیز با همین مشکلات اما با درجه کمتری همراه باشدواثرهایپوکلسمی تحت بالینی روی سلامت گله ممکن است به شدت اثر تب شیر باشد، زیرا نسبت به تب شیر بسیار رایج تر است.