سولتریمیکس 30® | ®Sultrimix 30


سولفادیازین 25% + تری متوپریم 5% | Sulfadiazine 25% + Trimethoprim 5%

  • - گونه هدف :
  • - بسته بندی :
  • ساشه های 100 ، 500، 1000، 5000 گرمی، کیسه 20 کیلوگرمی

مشخصات محصول

ترکیب:

هر گرم محصول حاوی 250 میلی گرم سولفادیازین (سدیم) و 50 میلی گرم تری متوپریم است.

مکانیسم اثر:

این محصول ترکیبی از یک نوع سولفونامید (سولفادیازین) و دی آمینوپیریمیدین (تری متوپریم) است که از طریق مهار آنزیم ‌PABA‌ در روند ساخت اسیدفولیک در مراحل مختلف آنزیمی ممانعت ایجاد کرده و در نتیجه فعالیت حیاتی باکتری متوقف می شود. این دو ماده با اثر سینرژیسم بر یکدیگر از تشکیل اسید دی هیدروفولیک که برای ساخت اسیدنوکلئیک لازم بوده، جلوگیری می کنند.

موارد مصرف:

طیور و بوقلمون: برای کنترل و درمان عفونت های اولیه و ثانویه در طیور ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی (به عنوان مثال، کلی باسیلوز، سالمونلوز، پاستورلوز و کوریزای عفونی) استفاده می شود.

اسب: برای درمان عفونت های ناشی از میکروارگانیسم های حساس به ترکیب سولفادیازین و تری متوپریم، مانند عفونت های مجاری تنفسی‌ ‌فوقانی، دستگاه ادراری تناسلی و زخم های عفونی مصرف می شود.

مقدار و نحوه مصرف:

طیور گوشتی، مادر و بوقلمون: 1 کیلوگرم پودر سولتریمیکس® در یک تن دان به مدت 10-5 روز توصیه می شود.

اسب: مخلوط با خوراک، 10 گرم از پودر به ازای هر 100 کیلوگرم وزن بدن، برابر با 30 میلی گرم از ماده موثره محصول (25 میلی گرم سولفادیازین و 5 میلی گرم تری متوپریم)، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک یا دو نوبت در روز به مدت 5 روز. تکرار درمان براساس حساسیت عوامل بیماری زا و محل عفونت است.

موارد منع مصرف:‌

در اسب هایی که درگیر بیماری شدید کبدی یا کلیوی هستند، مصرف نشود. همچنین در موارد حساسیت نسبت به ماده موثره و یا ترکیبات جانبی آن مصرف نشود.

در طیور تخم گذاری که تولید آنها به مصرف انسان می رسد، منع شده است.

در طیور گوشتی استفاده از این دارو 1 روز قبل از کشتار منع شده است.

عوارض جانبی:

ممکن است در پی مصرف این محصول عوارض جانبی ذیل در اسب مشاهده شود:

‌- واکنش های ازدیاد حساسیت مانند کهیر

‌- بی اشتهایی‌

‌- عوارض گوارشی مانند شل شدن مدفوع، اسهال و التهاب کولون

‌- اختلالات کبدی یا کلیوی

‌- اختلالات خونی مانند کم خونی ، ترومبوسیتوپنی یا لکوپنی‌

‌- هماچوری، کریستالوری، انسداد توبول های کلیه

به دلیل طعم تلخ این دارو، اسب ها تمایلی به مصرف خوراک مخلوط شده با این محصول در دوز های بالاتر از مقادیر توصیه شده را ندارند، با این حال در صورت مصرف دارو بیشتر از مقادیر توصیه شده ممکن است شل شدن مدفوع و اسهال مشاهده شود. به طور کلی این عوارض خود محدود شونده هستند، با این حال در صورت لزوم، درمان علامتی نظیر مایع درمانی در حیوان های دهیدراته توصیه می شود. در صورت مشاهده هرگونه عارضه، حتی عوارضی که در این بروشور به آن اشاره نشده است، لطفاً دامپزشک را مطلع کنید.

توصیه‌های دارویی‌:‌

برای تجویز دوز صحیح در اسب بهتر است درصورت امکان وزن حیوان به دقت تعیین شود تا از مصرف کمتر از مقادیر توصیه شده دارو اجتناب شود. پودر را می توان قبل از مصرف با مقداری از خوراک مخلوط کرد. این پودر طعم تلخی دارد به همین دلیل افزودن ملاس یا سایر شیرین کننده ها به خوراک مخلوط با دارو، مصرف آن را تسهیل می کند. به مدت نیم ساعت پس از مصرف دارو، خوراک در دسترس حیوان قرار نگیرد. اگر اسب از مصرف دارو به روش توصیه شده امتناع کرد، بهتر است درمان با محصولات دیگری با ترکیب دارویی مشابه ادامه یابد. ‌برای جلوگیری از بروز کریستالوری، حیوان باید در طول درمان دسترسی آزاد به آب آشامیدنی داشته باشد. در کره های تازه متولد شده و اسب هایی که از آسیب کبدی رنج می برند، با احتیاط مصرف شود. در درمان طولانی مدت، ممکن است اختلال کلیوی خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. این محصول در اسب هایی که دچار اختلال خونی هستند، با احتیاط مصرف شود. به دلیل کاهش اثربخشی ترکیب های تری متوپریم-سولفونامیدها در عفونت های چرکی، استفاده از این ترکیب دارویی توصیه نمی شود. در مطالعات آزمایشگاهی اثرات تراتوژنیک در دوزهایی بسیار بالاتر از دوزهای درمانی بر روی موش ها و موش های صحرایی مشاهده شده است.

بی خطر بودن این داروی دامپزشکی در طی دوره آبستنی و شیردهی در گونه های هدف بررسی نشده است به همین دلیل بهتر است در طی دوره آبستنی و شیردهی از مصرف آن اجتناب شود. مصرف همزمان ترکیب تری متوپریم-سولفونامیدها همراه با آگونیست های گیرنده آلفا دو آدرنژیک مانند دتومیدین، می تواند منجر به بروز آریتمی های کشنده در اسب شود. به دلیل عدم وجود مطالعات کافی، این محصول را نباید با سایر دارو های دامپزشکی مخلوط کرد.

موارد احتیاط:

این محصول حاوی سولفادیازین، سولفونامیدی است که در صورت تماس با پوست، استنشاق یا بلعیدن تصادفی آن در انسان می تواند واکنش های ازدیاد حساسیت ایجاد کند. گاهی این واکنش های آلرژیک به سولفونامیدها، ممکن است شدید باشد. از تماس انسان با این محصول بویژه در مواردی که ازدیاد حساسیت به سولفونامیدها دیده شده است، اجتناب شود. از استنشاق گرد و غبار اجتناب شود. هنگام کار با این محصول از ماسک تنفسی استاندارد ‌‌ EN149 یکبار مصرف یا ماسک فیلتر دار ‌‌ EN140‌ یا ‌‌ EN143 استفاده شود. از تماس این محصول با پوست خودداری شود.‌ هنگام استفاده از این محصول باید از دستکش لاستیکی استفاده کرد. در صورت تماس با پوست، محل تماس را با آب و صابون بشویید. چنانچه در پی تماس با این دارو علایمی نظیر عوارض پوستی یا تنگی نفس و سوزش به صورتی پایدار بروز کرد، به پزشک مراجعه کنید. بعد از استفاده دست‌ها را شستشو دهید.

دور از دید و دسترس کودکان نگهداری شود.

شرایط نگهداری:

در دمای 30-15 درجه سلسیوس، دور از تابش مستقیم نور نگهداری کنید.

پس از اولین استفاده به مدت 1 ماه قابل استفاده است.

مخلوط حاوی دارو به مدت 1 ماه قابل استفاده است.

پس از باز شدن بسته بندی، برای حفاظت محصول از رطوبت محیط، درب آن را محکم ببندید.