برنامه لایو زنده، پیشگیری و کنترل بیماری B.V.D در گله های گاو شیری

برنامه لایو زنده، پیشگیری و کنترل بیماری B.V.D در گله های گاو شیری با دعوت از جناب آقای دکتر بدیعی متخصص بیماری های داخلی دام بزرگ

 

در طی سالهای اخیر شرکت داروسازی رویان دارو، جلسات و سمینار های علمی متعددی در سراسر کشور برگزار کرده است. متاسفانه به علت رخداد بیماری کووید 19 در کشور امکان برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی موقتاً امکان پذیر نیست. از این رو بر آن شدیم تا از طریق برگزاری برنامه ها و جلسات بر بستر فضای مجازی ارتباط علمی با همکاران و دوستان قطع نشود. در همین راستا برگزاری جلسات زنده مجازی بر بستر برنامه اینستاگرام را شروع کرده ایم .

در نخستین جلسه از برنامه های زنده، میزبان جناب آقای دکتر بدیعی بودیم.

با توجه به اهمیت بیماری BVD در گله های گاو شیری و ضررهای اقتصادی که این بیماری در گله های گاو شیری وارد می سازد اهمیت کنترل و پیشگیری از این بیماری هر روز افزایش می یابد.

این بیماری با ایجاد واکلی، سقط، جنین ناقص الخلقه، کاهش تولید، ایجاد ضعف در سیستم ایمنی و  پنومونی در گله ها مسبب ضرر اقتصادی می شود.

از طرف دیگر اجرای واکسیناسیون در گله مستلزم اجرای آزمایشات دقیق و ردیابی دام های آلوده دائمی قبل از شروع واکسیناسیون می باشد که خود نیاز به مدیریت دقیق و کارآمد و دور اندیش می باشد.

در این وبینار آقای دکتر بدیعی در مورد آزمایش های مورد استفاده در پایش گله، نحوه ردیابی گوساله های PI، و ادامه پروتکل کنترلی بیماری در طی سالهای متوالی، هدف گذاری در اجرای پروتکل و اهمیت واکسیناسیون صحبت کرده اند.

شرکت داروسازی رویان دارو که نماینده رسمی شرکت زوئتیس در ایران می باشد موفق به ثبت و واردات واکسن بووی شیلد این شرکت در ایران شده است. این واکسن تنها واکسن زنده در دنیا حاوی ویروس زنده علیه بیماری BVD می باشد. که در صورت اجرای پروتکل مورد تایید شرکت می تواند Fetal protection کامل داشته و از تولد گوساله PI جلوگیری نماید. علاوه بر آن، این واکسن حاوی بیماری IBR  PI3، سینسیشیال ویروس و لپتوسپیرا نیز می باشد. که هر کدام از این بیماری در گله های گاو شیری مشکلات فراوانی به بار می آورند.

باکترین+ واکسن زنده اصلاح شده
واکسن بوی شیلد گلد | Bovi-Shield GOLD® FP® 5 L5 HB